söndag 20 oktober 2019

Viktigt att vara medveten om näringsinnehållet i olika livsmedel

Jag kontrollerar alltid näringsinnehållet på bland annat Livsmedelsverkets hemsida, innan jag handlar och äter olika slags livsmedel, det gäller såväl grönsaker som frukt, bär, protein, kolhydrater och fett, tur jag har bra minne, så jag bara behöver kolla upp livsmedel som är nya för mig! Har exempelvis som regel att aldrig äta mer än 1 dl naturella cashewnötter per dag, vilket motsvarar ca 60 g, likaså äter jag aldrig fler än en avokado per dag, eftersom frukten innehåller hög andel fett och koppar, även havregryn innehåller 7 g fett per 100 g. Testade igår att göra en rödbetssmoothie, men kommer inte vilja dricka av den, eftersom jag inte gillar rödbetor, i smoothien mixade jag ner rivna rödbetor och riven morot, rödkål, blåbär, äppelbitar, färsk ingefära, rödbetsjuice och vatten. Däremot kommer jag ta några matskedar av rödbetsjuicen i veckan, eftersom den innehåller naturligt nitrat som är bra. Nedan är några selfies efter gårdagens löppass, har på mig ett ljusrosa kashmirpannband och en svart tubhalsduk jag brukar ha på mig efter jag precis tränat!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar