tisdag 29 oktober 2019

Rebeccas hembakade glutenfria bröd

Till frukost idag äter jag några skivor av mitt hembakade glutenfria bröd med mjölkfritt Floramargarin som pålägg, ett annat favoritpålägg brukar vara mosad avokado med skivat äpple, men jag gillar även ost, groddar, grönsaker, m fl.

Har gillat att baka nyttigt bröd sedan jag var liten och äter bröd enbart på morgonen, aldrig på kvällen. Har precis beställt en så fin skärbräda i marmor, så använde detta serveringsfat från Mateus temporärt istället till brödet.

Denna gång bakade jag en snabb glutenfri filmjölkslimpa, som är så enkel att baka, har utgått från ett grundrecept och blandat glutenfria mjölsorter, där jag malt havregryn till ett havremjöl med en stavmixer.

Se nedan för mitt brödrecept, utöver grundreceptet går det även att tillsätta andra ingredienser, som t ex kardemumma, brödkryddor, solrosfrön, pumpafrön, hackade naturella nötter, hackad torkad frukt, riven morot, honung eller osötad sylt, jag gillar dock inte att tillsätta fler ingredienser. Vill du byta ut filmjölken eller yoghurten mot vatten eller någon annan degvätska, måste du byta ut bikarbonat mot dubbelt så mycket bakpulver.

Rebeccas glutenfria filmjölkslimpa 

Ingredienser
3 dl glutenfria havregryn
2 dl Risenta majsmjöl
2 dl Risenta bovetemjöl
2 tsk bikarbonat
0,5 tsk salt
Kanel och ingefära
5 dl laktosfri lättyoghurt/lättfil

Bakning 
Sätt ugnen på 175 grader. Mal ner 3 dl havregryn till ett havremjöl med en stavmixer. Blanda sedan havremjölet med de andra torra ingredienserna, tillsätt lite kanel och ingefära. Blanda sedan ner yoghurt eller fil och rör ihop till en smet, häll sedan smeten i en bakplåtsklädd brödform. Ställ formen i nedre delen av ugnen och grädda i 50-60 minuter, tills ytan fått en fin skorpa och känn efter med en sticka ifall brödet är klart. Ta ur formen ur ugnen och lossa brödet från formen, låt sedan svalna under en bakduk och servera med valfritt pålägg!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar