söndag 24 mars 2019

Hembakade nyttiga kanelbullar

Det finns ju en massa mysiga caféer i stan, men det kan även vara kul att någon gång baka egna kanelbullar. Till mig och min perfekta familj och mina barn har jag sedan länge planerat att bara laga hälsosam mat och baka nyttiga bakverk med mindre/inget socker, minimalt med salt samt bra fetter och mjölsorter och andra nyttiga ingredienser. Finns massvis med recept på nyttiga kanelbullar, det är bara att testa sig fram med olika recept! Nedan är ett recept på nyttiga kanelbullar, i nästa vecka tänkte jag nog laga vegetarisk osötad korvstroganoff till middag. 

24 kanelbullar

Deg
25 g jäst för söta degar
25 g smör/margarin
2 1/2 dl mellanmjölk
125 g lättkvarg
3/4 dl råsocker
1 krm salt 
1/2-1 tsk stött kardemumma
Ca 7 dl vetemjöl 

Fyllning 
3 msk lättmargarin
2 msk råsocker
1 1/2 tsk kanel

Pensling 
1/2 uppvispat ägg

Garnering 
1 msk pärlsocker

Gör så här: 
Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull och blanda med mjölk och kvarg. Värm till 37 grader och häll blandningen över jästen och rör om. Tillsätt socker, salt, kardemumma och det mesta av mjölet.

Arbeta till en smidig deg som får jäsa övertäckt i 30 minuter. Ta upp degen på mjölat bord och dela i två delar. Kavla ut varje del till en rektangel, ca 30x40 cm. Bred på margarin och strö socker och kanel jämnt över degen. Rulla ihop på längden och skär i 12 bitar. Ställ varje bit i pappersformar eller på bakplåtspapper och låt jäsa ca 30 minuter under en duk. Sätt ugnen på 250 grader. Pensla bullarna med ägg, strö över pärlsocker och grädda i ca 7 minuter. Låt svalna på galler.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar