tisdag 14 maj 2019

Räkna kalorier

Älskar att bara äta hälsosam mat och har stenkoll på kalorier, har alltid varit slank och smal och perfekt. En kvinna ska äta ca 2 000 kcal per dag, men jag äter nog bara ca 1 000 kcal per dag just nu. Eftersom många av de livsmedel jag köper bara anger antalet kcal per 100 gram, brukar jag i min egenupprättade kaloritabell i Excel beräkna antalet kalorier per portion. En brödskiva av mitt favoritbröd t ex innehåller 106 kcal enligt min beräkning, en brödskiva väger ca 44 gram och antalet kcal per 100 g är 242 kcal.


2 kommentarer:

  1. Varför äter du hälften av rekomenderad mängd kalorier? Du vet väl om att hjärnan behöver kalorier för att fungera optimalt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är jag väl medveten om, eftersom jag har ett stort intresse för hälsa.

      Radera