fredag 14 september 2018

Quinoa med avokado och räkor

Quinoa innehåller mer fett, dock nyttigt sådant, än andra slags kolhydrater, men kan ätas ibland med rätt tillbehör. Sedan länge har jag alltid velat ha koll på olika livsmedels näringsinnehåll och flera gånger i veckan brukar jag leta matrecept och inspiration på mina favoritmatlagningssidor på internet, förut klippte jag ur recept från tidningar. Quinoa med avokado och räkor är en supernyttig favoriträtt som passar sommarhalvåret bäst! Exempel på passande ingredienser att ha i en quinoasallad är spenat, ruccola, körsbärstomater, grapefrukt, granatäppelkärnor, alger och ätbara blommor, brukar toppa salladen med smaksatt balsamvinäger och som tillbehör kan det vara gott med en klick turkisk yoghurt med låg fetthalt och riven pepparrot. Quinoa kan även ätas ljummen eller varm och som gröt.


2 kommentarer:

  1. Vad bjuder mamma och pappa på för mat då? Försöker mamma fortfarande med att förgifta dig med salt forfarande?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min mamma råkade ha i för mycket salt av misstag i en maträtt förra hösten, hade besvär i säkert två veckor efter saltchocken, eftersom jag aldrig saltar min mat.

      Mamma har alltid lagat bra och god mat, inte direkt supernyttigt, utan ganska vanlig mat, typ kycklinggrytor med matlagningsgrädde 15 %, fiskgratäng, köttfärsrätter, potatisrätter, pajer, osv. Inga produkter med hög fetthalt eller för mycket socker.

      Radera