onsdag 15 januari 2020

Rebeccas nyttiga hemmagjorda cashewsmör

Köpte nya blommor och en bukett tulpaner idag, eftersom det är tulpanens dag. Min man är på tjänsteresa utomlands just nu och vi ska träffas nästa vecka! Innan löpturen gjorde jag i ordning en burk med cashewsmör, recept finns nedan. Naturella cashewnötter är näringsrikt och nyttigt och det går bra att äta några stycken per dag. Tänkte vänta med att testa smöret tills helgfrukosten, då jag ska detoxa i ett par dagar, under detoxen äter jag bara laktosfri yoghurt samt lite grönsaker och frukt, annars äter jag aldrig mer än 2 dl glutenfria kolhydrater per dag.

Rebeccas nyttiga cashewsmör 

Ingredienser 
200 gram naturella cashewnötter
2 msk oliv- eller rapsolja
1/2 krm salt

Tillagning 
Sätt ugnen på 200 grader och förbered en plåt med bakplåtspapper. Sprid ut nötterna på plåten och rosta dem i mitten av ugnen i 10-12 minuter, tills de fått lite färg. Ta ut och låt svalna.

Mixa cashewnötterna med de övriga ingredienserna i en matberedare eller med en stavmixer, om du använder en stavmixer bör nötterna hackas innan du mixar. Mixa ca 3-4 minuter tills smöret är slätt, lägg sedan blandningen i en glasburk med lock och förvara i kylen. Servera som pålägg på det glutenfria frukostbrödet eller en matsked på gröten!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar