fredag 10 januari 2020

Rebeccas nyttiga frukostomelett

Skönhet kommer från en hälsosam kropp och jag håller mig hälsosam och vacker genom att äta nyttigt, mina måltider består av frukost och något lättare till middag, som t ex yoghurt med kvarg och skivad banan eller wokade grönsaker. Som vegetarian är ägg ett så bra livsmedel, 1-2 ägg per dag går bra att äta beroende på hur ditt övriga kostintag ser ut. Ägg är mättande, en viktig D-vitaminkälla, gynnar immunförsvaret och ämnesomsättningen, håller blodsockret jämnt, är inflammationsdämpande och bra för kolesterolet.

Nedan är ett recept på en omelett, en halv omelett passar bra att äta till frukost! Om jag inte gör en omelett till frukost äter jag ett kokt ägg, en fruktsallad med avokado eller glutenfri gröt.

Rebeccas nyttiga frukostomelett 

Ingredienser 
2 ägg 
1/2 dl vatten 
Lite salt 
Svart- eller vitpeppar 
1/2 dl tärnad zucchini 
1 dl skivade färska champinjoner 

Tillagning  
Knäck två ägg i en bunke och tillsätt vatten, lite salt och peppar. Vispa lätt med en gaffel och tillsätt sedan grönsakerna, rör runt och häll sedan blandningen i en wok- eller stekpanna, stek omeletten på enbart ena sidan i ett par minuter tills den fått färg och går att lossa från pannan, servera sedan omeletten med ett glas nypressad apelsinjuice!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar