onsdag 24 april 2019

Påskfrukosten med perfekta ekologiska ägg

Denna påskfrukost åt jag i påskas; osötat surdegsbröd med ekologiskt skivat ägg, några saltkorn och nyklippt ekologisk persilja, till det svart mörkrostat kaffe. Skippade grapefrukten, då äggmackan var så mättande, sedan är det inte heller så bra att kombinera citrusfrukter med kaffe. Glasunderläggen är från Svenskt Tenn, där jag brukar köpa min inredning! Jag köper bara ägg från frigående hönor och för att få perfekt kokta ägg med en krämig äggula brukar jag först låta äggen stå framme i rumstemperatur i 30 minuter, sedan lägger jag dem i en kastrull och häller på kallt vatten. Därefter låter jag vattnet koka upp, tar bort locket och låter äggen sjuda på en lägre värme i ca 4 minuter. Innan jag tar bort skalet låter jag dem svalna i kallt vatten. 


2 kommentarer: