lördag 14 april 2018

20 tvättråd!

Jag älskar att känna mig ren och ha på mig rena kläder! Har alltid varit ett tvättfreak och är noggrann med att tvätta kläderna på rätt sätt, tycker det är så bra att mycket information finns på internet hur man ska tvätta på bästa sätt. Jag:

  • Följer oftast tvättråden, men tvättar helst i 60 grader om det går, det beror helt på vad det är för material
  • Försöker att undvika att smutsa ner kläderna och komma i kontakt med bakterier, eftersom de inte dör vid 40 grader, minst 60 grader krävs, bakterier dör vid 70 grader  
  • Det är inte tvättmedlet som bekämpar bakterier, utan temperaturen på tvättvattnet 
  • Blandar aldrig mörka färger med ljusa färger 
  • Blandar aldrig olika material som kan ludda av sig på varandra
  • Tvättar olika textilier och plagg separat; handdukar, sänglakan, kläder, underkläder, nylonstrumpor, finkläder, träningskläder (vissa plagg kan förstöra andra plagg i tvättmaskinen)
  • Kan vara bra att systematiskt sortera olika slags plagg i olika tvättkassar 
  • Sänglakan byter jag en gång i veckan, handdukar lite oftare 
  • Minst en gång per år är det bra att tvätta duntäcke och kuddar, vilka innehåller kvalster 
  • Använder tennisbollar när jag torktumlar dunmaterial 
  • Kan även vara bra att ibland tvätta överdraget till prydnadskuddar, sofföverdraget och filtar 
  • Tvättar ofta mina jackor och sjalar
  • Har jag tappat något plagg på golvet, så tvättar jag det alltid 
  • Tvättar alltid nyinköpta kläder och textilier (eftersom de kan innehålla både bakterier, virus, parasiter och fabrikkemikalier som måste tvättas bort innan användning)
  • Vissa plagg vänder jag in och ut, beroende på   
  • Använder rätt mängd flytande tvättmedel och oftast sköljmedel (överdosering av tvättmedel kan medföra att tvättmedlet inte sköljs ur kläderna ordentligt)
  • Undviker att torka kläderna i torkskåp eller torktumlare
  • Har mina nytvättade kläder i bara tvättkassar för ren tvätt  
  • Hänger aldrig in otvättade plagg i garderoben 
  • Skulle aldrig ha på mig ett ostruket plagg 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar